به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، شهرام ملکی گفت: میانگین کشوری برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۲۱ کیلومتر بزرگراه است که سهم کردستان ۱۱ کیلومتر است.
وی با اشاره به بهرهبرداری از ۷۰ کیلومتر بزرگراه در کردستان گفت: با بهرهبرداری از این ۷۰ کیلومتر بزرگراه، مساحت بزرگراههای این استان به ۲۵۰ کیلومتر و میزان جادههای آسفالت شده کردستان به ۲ هزار و ۸۷۰ کیلومتر میرسد.
ملکی در خصوص راههای روستایی کردستان نیز گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده در کردستان احداث شده است.
وی ادامه داد: احداث هزار کیلومتر راه روستایی دیگر نیز در استان در برنامه قرار دارد که عملیات اجرایی ۵۰۰ کیلومتر آن در حال انجام و مابقی نیز به زودی شروع میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: برای احداث این هزار کیلومتر راه روستایی، هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
ملکی گفت: با احداث این مقدار راه روستایی، ۷۸ درصد روستاییان این استان از راه آسفالت شده برخوردار خواهند شد.
تنها بخشی از توسعه صنعتی و اقتصادی هر منطقهای با احداث کارخانه جات و صنایع مختلف تأمین میشود و بخش زیرساختی و مهم آنها شامل راههای مواصلاتی برای حمل و نقل تولیدات بخش صنعتی است.
حال استان کردستان به سبب ویژگیهای خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در خط اتصال استانهای شمال غربی به استانهای مرکزی و جنوبی و کوتاهترین مسیر مرزی با شهرهای پرجمعیت اقلیم کردستان عراق و استانهای صنعتی کشور اهمیت توسعه و شبکه حمل و نقل در این استان را دوچندان کرده است.
عدم اتصال شبکه ریلی در استان و بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی در محدوده استان کردستان به دلیل فراهم نشدن زیرساختهای این بخش در واقع راههای استان کردستان را به شاهرگ حیاتی غرب کشور تبدیل کرده است.
نظر شما